Khamis, 8 November 2012

Muhasabah Cinta


Entry kali ni hampir sama dengan Muhasabah Hati kah? hehe..lain sikit ea,isinya lain ;) tajuknya je hampir same ;) em.. ginilah jadinya bila duk luangkan masa dengan blog,hari2 pulak duk update ;) sementara tunggu pinangan sampai so luangkan masa dulu lah kalau pinangan dh sampai rasaya duk busy jela xsempat dh nk layan FB n Blog ni ;) Pinangan dr kolej ea! jgn salah faham :p hee.. entry kali ni.. pasal Muhasabah Cinta. Ini dia,dulu puisi di atas kertas putih,sekarang makin maju pula rasa,di blog ;) Taip2 pun boleh ;) Cikgu Teo! Rindu pula nak berpuisi di dalam class ;) belajar sastra ni sbnrny mmg bestkan!dulu bkn main tak suke tp sekarang woww..bermadah saja kita.. lari dr tajuk pulakkan :p continue yupp..!


Permulaan entry lyka dambarkan syukur alhamdulillah ke hadrat Ilahi sebab lyka masih bernafas harini dan dapat juga nak meng''update'' blog ni hari2 pd bulan ni.. Idea bkn main banyak lagi bila buka blog ni dan mulalah ketar tangan nak taip then last2 fikiran ni entah kemana cz terus tak ingat apa yg hendak di ceritakan takdi! Nyanyok sudah..kikiki..

''Terkadang naluri hati ini tertanya mengapa masih ada air mata yang mengalir,sedangkan saat itu kita melepaskan cinta berlalu pergi dengan hati yang redha''
Setelah sekian lama bersembunyikan di sebalik senyum palsu,setelah sekian lama derita dan setelah sekian lama bergelora lautan air mataku akhirnya terkedu dan terasa sendu sendirian di jendela.. Hatiku yang mati berlagu hampa,tersandung di tepian tanpa penggapai mengundang resah tak berulang..Namun, hatiku kink sempurna kembali seperti dulu,malah lebih sempura dari dulukala.. Lautanku tenang hasilnya melimpah,langitku cerah mengundang pelangi,hujan derita kini entah kemana dan hari-hariku kian bercahaya kerna cinta Ilahi.. Di hati kecilku kini terukir satu nama yang amat indah.. Tidak ku sangka masih punya Yusof yang bisa merawat luka dan menghapus naluri si pengemis cinta ini untuk bersama dengannya dimusim bunga,bersama merempuh tembok keresahan alam lalu yg pahit dan kelat di jilat.. Terukir senyuman mengambarkan betapa hebatnya CINTA.. :)

Allah dah jadikan setiap makluk dimuka bumi ni berpasangan,malam pasangannya siang,rajin pasangan malas,.lelaki pasangannya perempuan. Manusia hanya mampu merancang,berikhtiar dan berusaha tak lebih dari tu! sebab setiap peristiwa mempunyai hikmah dan tujuannya. Segala sesuatu yang dijadikan oleh Allah itu sebenarnya bukan sia-sia..

Kekadang juga, apa yg kita impikan , apa yang kita inginkan tak semestinya manjadi milik kita, baiklah lyka bagi contoh - Kita membina sebuah hubungan dengan manusia, kita impikan kehidupan yg baik yg indah yg rasa bila kita dgnn dia kita rasa tenang, bila mana kita dgn dia kita rasa kita dekat dgn Allah, kita mahukan sebuah hubungan itu berlandaskan syariatnya, bila mana kurangnya bercakap ditelepon,chatting dan sebagainya tapi mampukah kita utk bertahan? mai kita sama-sama muhasabah diri *sebab tu elok CINTA lepas NIKAH.


Kita jadi sedih atas apa yg berlaku ''kita merancang apa yg kita mimpikan dan kita mimpikan segala keindahan namun keindahan itu tak seindah mimpi seperti yg selalu kita bayangkan'' apa? tak faham? sila baca berulang kali ya Cik Puan , Encik sakaliann ;) Macam-macam ujian ada dalam hidup kita ni,jenuh p kedai  buku beli buku motivasi utk diri harap-harap bila beli buki tu dpt tenangkan hati ,dpt semangat baru ,tapi bila habis baca buku? apa jd ? sedih balik!! haihhh..

Sebenarnya, apa yg lyka kongsikan hari ini adalah apa yg lyka rasa sekarang, Alhamdulillah, lyka ada Secret Admirer yg memahami dan kita org sebenarnya jarang calling2,chating pn kdg2 dan msg pn tak sampai 3 keping je kerana kita org masih belajar dan perjalanan kita org pun masih jauh. Hidup ni memang pelik dan sukar diramal perjalanannya,..Bukanlah lyka nak mencabar kehidupan tetapi lyka ingin melihat sebuah kenyataan! kita dah besar,jadi utk kita cuba memahami erti kehidupan, erti kata sebenarnya , bila kita meng ''hambarkan'' diri kita pada yg maha Esa itulah hakiki! tak percaya? cuba lah dan kamu semua akan rasai keindahannya ;)
'' Twinngg twinggg..Sms..'' haa tengok ni! sampaikan ada yg jeles sejak2 lyka update sokmo blog yg usang  dan kini kmbli menghantui :p ''sakit betul jiwa'' mesti ayat tu yang awak guna selepas bacakan En Sam! kikiki.. 

Sampai sini sahaja utk hari ini :)
Terima kasih kerana sudi baca ;)
Assalamualaikum :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan